مدرس بازاریابی استاد بازاریابی سخنران بازاریابی معلم بازاریابی تدریس بازاریابی آموزش بازاریابی مدرس بازاریابی استاد بازاریابی سخنران بازاریابی معلم بازاریابی تدریس بازاریابی آموزش بازاریابی

سخنران بازاریابی معلم بازاریابی تدریس بازاریابی آموزش بازاریابی مدرس بازاریابی

بهزاد حسین عباسی مدرس مدیریت استاد مدیریتی سخنران مدیریت آموزش مدیریت در سازمان شما
 

  بهزاد حسین عباسی استاد مدیریت مدرس مدیریت       مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت   

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازاریابی سخنران

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازاریابی سخنران

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازاریابی سخنران

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازاریابی سخنران

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازاریابی سخنران بازاریابی بهزاد حسین عباسی
مدرس مارکتینگ استاد مارکتینگ تدریس مارکتینگ سخنران مارکتینگ بهزاد حسین عباسی
تدریس بازاریابی تدریس مارکتینگ معلم مارکتینگ معلم بازاریابی
آموزش مارکتینگ آموزش بازارایابی

استاد بهزاد حسین عباسی مدرس بازاریابی استاد بازاریابی سخنران بازاریابی تدریس بازرایابی

استاد مارکتینگ  مدرس مارکتینگ  سخنران مارکتینگ تدریس مارکتینگ
مدرس مارکتینگ استاد مارکتینگ

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی آموزش بازاریابی

مدرس بازاریابی استاد بازاریابی آموزش بازاریابی

آموزش مارکتینگ آموزش بازاریابی

آموزش مارکتینگ آموزش بازاریابی

مدرس بازاریابی مدرس مارکتینگ

مدرس بازاریابی مدرس مارکتینگ

دوره بازاریابی مدرس بازاریابی

هفت گام تقسیم بازار – فرایند بخش‌بندی بازار 

 

دوره بازاریابی مدرس بازاریابی

  مدرس بازاریابی

همچنان که در مقاله‌های مختلفی در سایت آی بازاریابی پیش‌ازاین اشاره‌کرده‌ایم، تقسیم بازار برای هر شرکت و کسب‌وکاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بااین‌وجود، مراحل مختلف موجود در این فرایند جهت تعیین بازار هدفی که باید به فعالیت در آن مشغول شویم، همه و همه دارای اهمیتی یکسان هستند.

 

  مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازرایابی معلم بازاریابی

 بهزاد حسین عباسی

مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن

معلم اصول و فنون مذاکره زبان بدن

استاد  اصول و فنون مذاکره زبان بدن

سخنران  اصول  و فنون مذاکرات تجاری زبان بدن و مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس برند

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

مدرس مدیریت ارتباط با مشتری

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی


مدیر برنامه ها جواد حسنی

09372202257 

9197685104

behzadabbasi.ir


به یاد داشته باشید که فرایند تقسیم بازار هدف چیزی نیست که فقط و فقط مختص و قابل کاربرد برای شرکت‌های بزرگ باشد. در حقیقت، با اطمینان می‌توان گفت که کسب‌وکارهای کوچک تنها به دلیل به‌ کارگیری مفاهیم بازاریابی، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقسیم بازار هدف است، تبدیل به شرکت‌های بزرگ و در حال رشد در دنیای کسب‌وکار شده‌اند. استراتژی بازاریابی درواقع با تقسیم بازار شروع می‌شود و بنابراین آموختن فرایند و مراحل تقسیم بازار برای هر کسب‌وکاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

مراحل تقسیم بازار هدف

1- نیاز هر بخش از بازار را مشخص کنید – نیازهای مشتریان چیست و شما چگونه قادر به جمع‌کردن مشتریان در یک گروه مشخص بر اساس نیازهای آن‌ها هستید؟ شما باید به این موضوع در قالب نوع مصرف مشتریان یا بر اساس اینکه هر یک از مشتریان شما خواهان داشتن چه چیزی هستند، بی اندیشید.

 

به‌عنوان‌مثال – در یک منطقه، چند نوع مختلف از رستوران‌های معمولی در سبک‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اما مثلاً هیچ رستورانی به سرو غذای ایتالیایی یا غذای فست فود مشغول نیست. بنابراین، شما موفق به شناسایی نیاز مصرف‌کنندگان در آن منطقه بخصوص شده‌اید.

 

تقسیم بازار

 

2- شناسایی هر بخش از بازار – زمانی که نیاز مشتریان را شناختید، شما نیاز به شناسایی آن مشتریانی دارید که محصول شمارا از بین پیشنهادهای دیگر انتخاب می‌کند. به عبارتی به‌طور خیلی ساده باید گفت که شما باید چه نوع بخش‌بندی از مشتریان را می‌بایست در آن بخش موردنظر در نظر گرفته و استفاده کنید. آیا این بخش‌بندی قرار است بر اساس خصوصیات جغرافیایی، جمعیت شناختی یا روان‌شناختی یا چیز دیگری باشد؟ اولین قدم جمعیت انبوهی از افراد را در اختیار شما قرار می‌دهد و در قدم دوم شما باید اقدام به متمایز ساختن این افراد از بین جمعیت موردنظر بکنید.

 

اجازه دهید باز به همان مثال رستوران ایتالیایی بالا برگردیم – در این نوبت بچه‌ها، جوانان و افراد میان‌سال را به‌عنوان هدف در نظر می‌گیریم. غذای ایتالیایی مطمئناً موردقبول و پذیرش افراد سن بالا که عمدتاً به دنبال مصرف غذاهایی هستند که راحت جویده می‌شود، نیست. پس حالا بخش موردنظر را هم می‌شناسید.

 

3- کدام بخش از بازار از جذابیت بیشتری نسبت به بقیه بخش‌های بازار برخوردار است – حالا در مراحل مختلف بخش‌بندی بازار، به مرحله هدف‌گیری نزدیک می‌شویم. از بین بخش‌های مختلفی که از طریق خصوصیات جمعیت شناختی، جغرافیایی و روان‌شناختی مورد شناسایی قرار داده‌ایم، شما باید بررسی کنید که کدام بخش از بقیه موارد دارای جذابیت بیشتری برای شما است. پاسخ دادن به این سؤال کار ساده‌ای نیست، چراکه به‌هرحال یکی از موارد باید حذف شود.

 

اگر از بخش‌بندی بر اساس خصوصیات روان‌شناختی استفاده می‌کنید، پس باید از رویکرد روانشناسی به مصرف‌کنندگان نزدیک شوید که خود نیازمند زمان زیادی است و قادر به توسعه و رشد با سرعت زیاد نخواهید بود. اما اگر کالا یا محصول شما، کالا یا محصولی اساسی است، پس می‌توانید از بخش‌بندی جمعیت شناختی به‌عنوان اساس و پایه کار استفاده کنید و با سرعت بیشتری در مناطق مجاور شروع به رشد و گسترش کنید. بنابراین، این مرحله شامل تمامی انواع مختلف بخش‌بندی می‌شود که قادر به استفاده از آن هستید.

 

میزان جذابیت شرکت و برند هم‌بستگی به میزان رقابت موجود در آن بخش موردنظر دارد. اگر شدت رقابت در یک بخش موردنظر خیلی زیاد باشد، آنگاه در نظر گرفتن آن بخش بخصوص خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. درواقع می‌توان گفت آن بخش اصلاً جذابیت قابل قبولی ندارد.

 

بازهم در بازگشت به مثال رستوران ایتالیایی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم، صاحب رستوران به این نتیجه می‌رسد که در مجاورت منطقه خودش جمعیت میان‌سال و جوان بیشتر است. بنابراین تبلیغ کردن رستوران خودش در روزهای پایان هفته در مراکز خریدی که احتمال حضور این افراد در آن‌ها بیشتر است، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. افراد میان‌سال حتی ممکن است و می‌توانند بچه‌ها و افراد مسن‌تر را هم به‌عنوان همراه با خودشان داشته باشند که برای آن‌ها هم به‌نوعی تبلیغ انجام می‌شود. بنابراین اولین گروه هدف افراد میان‌سال و دومین گروه هدف جوانان هستند. این مالک رستوران درواقع در حال استفاده از روش بخش‌بندی ترکیبی شامل جمعیت شناختی و جغرافیایی به‌منظور مورد هدف قرار افراد میان‌سال در منطقه موردنظر خودش است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی