مدرس بازاریابی تدریس بازاریابی
مفهوم چرخه خردهفروشی
مدرس بازاریابی تدریس بازاریابی
محیط در حال تغییر از منظرهای مختلف از قبیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیک، قانونی و نیز محیط طبیعی بر بخشهای بزرگی از جوامع فعلی تاثیرگذاشته اند. چرخه خردهفروشی یکی از دینامیکترین این حوزههاست، چرا که فقط و فقط فاکتورهای خارجی بهشدت بر آن تأثیرگذار هستند.
مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی استاد بازاریابی تدریس بازرایابی معلم بازاریابی
بهزاد حسین عباسی
مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
معلم اصول و فنون مذاکره زبان بدن
استاد اصول و فنون مذاکره زبان بدن
سخنران اصول و فنون مذاکرات تجاری زبان بدن و مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری CRM
مدرس بازاریابی
معلم بازاریابی
مدرس برند
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
مدرس مدیریت ارتباط با مشتری
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
مدیر برنامه ها جواد حسنی
09372202257
9197685104
behzadabbasi.ir
غیر از فاکتورهای خارجی، تغییرات دیگری هم در رابطه با تقاضای مشتری، فنآوریهای جدید و رقابت بسیار زیاد رویداده است. تمامی این تغییرات منجر به شکلگیری فرصتهای جدیدی حتی به قیمت ایجاد تغییرات بسیار کلی در وضعیت کسبوکارهای موجود و فعلی شده است. اینترنت و فنآوریهای تحت وب خود موجب شکلگیری فرصتهای بیشماری برای مدلهایی از خردهفروشی مبتنی بر اینترنت شده است. ازاینرو اگر شاهد ظهور یک زنجیره از خردهفروشیهایی باشیم که بهیکباره ظهور کرده، برای مدتی رشد و گسترشیافته و سپس جای خودش را به یک زنجیره خردهفروشی دیگر بدهد، اصلاً جای تعجب نیست. این درواقع مفهوم اصلی در پشت چرخه خردهفروشی است.
مفهوم چرخه خردهفروشی برای اولین بار توسط مکنایر از دانشگاه هاروارد معرفی شد و بیشتر از اینکه بهعنوان تئوری در نظر گرفته شود، به آن بهصورت یک نظریه یا دیدگاه نگاه میشود. اینکه ما از چه منظری به این مفهوم توجه کنیم، اصلاً دارای اهمیت نیست، ملکه هدف اصلی این مفهوم توصیف چگونگی تغییر مراکز خردهفروشی در طی چرخه زندگی تکاملی آنها است.
مرحله اول از چرخه خردهفروشی – تثبیت شدن و نفوذ در بازار
این تئوری به خردهفروشانی توجه دارد که باقیمت به نسبت پایین و همچنین حاشیه سود کم وارد بازار شده و گاهی از موقعیت پایینی هم نسبت به بقیه برخوردار هستند. قیمتهای پایین برای این دسته از خردهفروشها نتیجه استفاده از روشهای نوآورانهای است که موجب کاهش هزینههای آنها میشود. دیر یا زود، اگر موانع ورود و استفاده ازاین روشهای نوآورانه سخت و دشوار نباشد، رقبای مختلف موجود در بازار به سمت استفاده از آنها جذب میشوند.
مثال – زمانی که کتابفروشیهای از قبیل Barnes and nobles شروع به کار و فعالیت کردند، آنها از یک مدل بسیار منحصربهفرد بهمنظور ارائه تمام کتابها با تخفیفهای اعجابآور در زیر یک سقف استفاده کردند. این اولین مرحله از چرخه خردهفروشی برای آنها بود.
چرخه خردهفروشی
مرحله دوم از چرخه خردهفروشی – توسعه در بازار
در طی زمان و با کسب تجربه بیشتر از بازار، این خردهفروشان باهدف افزایش فروش اقدام به بیشتر کردن تعداد مشتریان خود (پایگاه مشتریان) میکنند و از این طریق حاشیه سود خود را بالابرده و سهم قابلتوجهی از بازار را از آن خود میکنند. برای افزایش تعداد مشتریان راههای مختلفی برای آنها وجود دارد، که یکی از این راهها هدف قرار دادن بخش جدیدی از بازار و مشتریان است. ازآنجاییکه این خردهفروشان در ابتدا باقیمتهای پایین وارد بازار شدهاند، هدف اصلی و اولیه آنها قرار دادن بخشی از جامعه با سطح درآمد متوسط بهعنوان مخاطبین اصلی خودشان هست.
مثال – Barnes and nobles پس از مدتی شروع توسعه بازار از طریق مغازههای بیشتری کردند و از این طریق میزان فروش و ارزش برند خود را افزایش دادند و درنهایت حاشیه سود آنها هم افزایش قابلتوجهی پیدا کرد.
مرحله سوم از چرخه خردهفروشی – مدل کسبوکار تثبیتشده حاشیه سود بیشتری را جذب میکنند
در این مرحله از چرخه خردهفروشی، شرکت مربوطه در جایگاهی تثبیتشده قرار داشته و درنتیجه نرخهای موردنظر آنها برای ایجاد یک حاشیه سود مطلوب کفایت میکند. به دلیل حاشیه سود دریافتی، بهطور نسبی اقدام به توسعه بازار خودکرده و دسترسی خود برای جذب و نگهداشت مشتریان بیشتر را افزایش میدهد. این مرحله، سودآورترین مرحله برای هر سازمان خردهفروشی بهحساب میآید. بااینوجود، زمانی که میزان تقاضا بیشتر از عرضه میشود، یک بازار تخصصی برای آن کالا یا محصول ایجاد میشود و دقیقاً در همین بازه زمانی است که رقبای دیگر هم شروع به بررسی شرایط و فکر کردن به راههای ممکن برای ورود به این بازار جذاب و سودآور میکنند.
مثال – زمانی که Barnes and nobles خودشان را بهخوبی تثبیت کردند حاشیه سود آنها افزایش پیدا کرد و آنها هم پس از مدتی نمایشگاهها و فروشگاههای بیشتری را افتتاح کردند. نتیجه این بود که بسیاری از فروشگاههای کوچک کتاب بسته شد و مردم بسیار زیادی برای رفع نیازهای خودشان به سمت فروشگاههای Barnes and nobles سرازیر شدند. بنابراین حاشیه سود بازهم افزایش داشت و شرایط برای آنها بسیار مطلوب بود.
مرحله چهارم از چرخه خردهفروشی – ورود یک رقیب خردهفروش دیگر که ابتدا خردهفروش اول را به چالش کشیده و سپس آن را از عرش به فرش میآورد
با اضافه کردن محصولات کیفی بالاتر و بهتر به بازار یا فراهم آوردن خدمات اضافی، یا حتی خیلی ساده نقلمکان کردن به یک منطقه بهتر در بازار، این کسبوکار خردهفروشی شروع به هدف قرار دادن یک بخش دیگر از بازار میکند. بنابراین، میزان عملیات و امکانات و تسهیلات آنها افزایش پیداکرده و ازآنجاییکه آنها نیاز به کار بیشتر، تخصص بیشتر، انبار بیشتر و … پیدا میکنند، هزینههای آنها هم افزایش پیدا میکند. درنهایت، این کسبوکارهای خردهفروشی، ممکن است تبدیل به یک خردهفروش خدماتی باقیمت بالا تبدیل شوند.
این کار تنها بهمنظور پوشش دادن هزینههای ثابت آنها و رسیدن سریعتر به نقطه سربهسر و شروع به کسب مقداری سود انجام میپذیرد. بهطورکلی در این مرحله، هزینهها برای خردهفروش اولیه بسیار زیاد است. بنابراین، این وضعیت فرصتی را برای خردهفروش دیگر فراهم میآورد که میتواند از مرحله اول شرح دادهشده در این مطلب وارد بازار شده و باهدفی مشخص به بازار نفوذ کند و همین مراحل شرح دادهشده را طی کند.
مثال – زمانی که Barnes and nobles خودش را بهخوبی تثبیت کرد، مردم همچنان برای خرید باید به فروشگاه مراجعه میکردند و در این زمان بود که فروشگاه کتابفروشی آمازون با پیشنهاد جالب خودش مبنی بر خرید آنلاین به بازار وارد شد. مردم میتوانستند در کمال آرامش و از داخل منزل کتابها را بررسی کرده و خرید کنند و در منزل آنها را تحویل بگیرند. بنابراین میزان فروش Barnes and nobles بهیکباره سقوط کرد و فقط تعداد اندکی از مشتریان واقعاً وفادار به این برند بودند که هنوز هم به فروشگاه فیزیکی آنها مراجعه کرده و به این شکل خرید میکردند.
البته در این مطلب و تئوری بیشتر بر جنبه قیمت و حاشیه سود برای شکلگیری یک چرخه خردهفروشی اشاره شد، و این در حالی است که فاکتورهای دیگری هم از قبیل تغییرات محیطی و رقابت بر شکلگیری این چرخه خردهفروشی تأثیرگذار هست. همچنین کسبوکارهای خردهفروشی دیگری هم مانند دستگاههای خودکار فروش محصول، بوتیکها و فروشگاههای محلی وجود دارند که از ابتدا راهاندازی به نسبت دارای حاشیه سود بالایی بوده و شامل چرخه خردهفروشی نمیشوند.